Základné zručnosti a hrubé motorické zručnosti
Pohyb je komplexná činnosť. Vo veku 0-5 rokov sa u dieťaťa rozvíjajú základné pohybové zručnosti, ktoré tvoria základy pre rozvoj sofistikovanejších zručností. Dieťa musí mať základné vedomosti o svojom tele v priestore, sile či rovnováhe, aby bolo schopné vykonať jednotlivé pohyby alebo zaujať statickú polohu. Preto je dôležité, aby bolo dieťa vystavené situáciám, ktoré mu umožňujú precvičiť si jednotlivé pohyby.
Hrubá motorika a jej vývoj
Hrubá motorika dieťaťa sa rozvíja doslova už od jeho narodenia. Je základom každodenného života a súčasťou každej aktivity, ktorú dieťa vykonáva. Motorické schopnosti dieťaťa sa menia v súvislosti s jeho vekom a majú rôzne štádia vývinu:
- 1. rok – dieťa začína chodiť buď s oporou dospelého a neskôr aj bez podpory. Tomuto ešte však predchádza plazenie, s ktorým skvele dieťaťu pomôže senzorický podporný valec. Pri zlepšení chôdze ťahá za sebou obľúbenú hračku. Preto aj detské hračky so šnúrkou na ťahanie sú vynikajúce na rozvoj hrubej motoriky.
- 2. rok – dieťa získava lepšiu stabilitu. Dokáže kopnúť do lopty alebo skákať. Na rozvoj motoriky v tomto období poslúžia loptové hry.
- 3. rok – dieťa dokáže dobre behať a jazdiť na odrážadle, či trojkolke. Motorika sa tak rozvíja napríklad aj na odrážadlách, pretože deti sa učia rovnováhe.
- 4. rok – dieťa zvládne hádzať a chytať loptu, či skákať na jednej nohe. Vymýšľajte si preto rôzne spoločné hry na motoriku a precvičujte hádzanie, chytanie, skákanie.
- 5. rok – dieťa nadobúda rovnováhu. Ideálny vek naučiť sa bicyklovať.
Aktivity na rozvoj motoriky
Medzi aktivity na rozvoj základných zručností dieťaťa patria aktivity na balans a jeho rozvoj. Poznáme 2 typy rovnováhy:
- statická – rovnováha pri stoji
- dynamická - rovnováha pri pohybe
Na začiatku trénovania balansu by sme sa mali zamerať na spevnenie nôh, nakoľko sila chodidiel je dôležitým aspektom pri rozvíjaní rovnováhy. Statickú rovnováhu u dieťaťa možno rozvíjať v stoji na jednej nohe či známou aktivitou s názvom Sochy, ktorá je vynikajúcou statickou aktivitou na podporu rovnováhy a telesného uvedomenia. Dynamickú rovnováhu vieme trénovať u detí napríklad chôdzou po vyvýšenej lavici.
Dieťa by sa malo takisto naučiť porozumieť svojmu telu a jeho fungovaniu v priestore. Pozornosť treba venovať aj rozvoju sily u dieťaťa. Niektoré deti majú problémy s držaním tela proti gravitácii. Ak sa posilnia hlavné svalové skupiny, dieťa môže zaujať rozšírenejšie držanie tela, ktoré umožní končatinám pracovať v plnom rozsahu. Primeraná sila svalov a stabilita kĺbov okolo ramenného pletenca je dôležitým faktorom funkcie rúk (písanie rukou, nožnicové zručnosti a jemné motorické schopnosti). Ako hračky na motoriku tu dobre poslúžia rôzne kreatívne a tvorivé pomôcky.
Uvedomenie si polohy častí tela vo vzťahu k sebe navzájom a ich prostrediu je dôležité z toho hľadiska, že pomáha dieťaťu organizovať a plánovať činnosti a automaticky upravovať pohyb, napr. posúdenie, ako rýchlo manévrovať v miestnosti a nie narážať na veci. Na zlepšenie týchto schopností deti potrebujú činnosti spojené s tlačením a ťahaním.
Mnoho detí je zmätených z pravej a ľavej strany vlastného tela, čo im v každodennom živote spôsobuje ťažkosti. Deti musia byť schopné osvojiť si znalosti pravého a ľavého, aby sa reakcie stali automatickými.
V živote dieťaťa sú dôležité aj rozpoznávacie a vizualizačné zručnosti. Deti niekedy potrebujú podporu, aby zlepšili svoju schopnosť rozoznávať a pripomínať si tvarové, číselné a písmenkové formácie. Tu sú veľmi nápomocné hračky na rozvoj motoriky v podobe drevených puzzle, zvieratiek, čísel a mnoho iných. Ak je pre dieťa mätúca vizuálna informácia, alebo má silné stránky v kineestetickom vnímaní, možno pri výučbe tvaru, čísla a písmena zdôrazniť pohyb a dotyk.
Akonáhle si dieťa osvojí základné zručnosti, začne sa vyvíjať komplexnejšie, čo si vyžaduje väčšiu úroveň sily, rovnováhy a porozumenia tela v priestore. Vtedy možno začať trénovať aktivity spojené so skákaním, ktoré závisia od schopnosti striedať statickú a dynamickú rovnováhu. Skvelou aktivitou je v tomto prípade napríklad aj skákanie vo veselých skákacích vreciach.
Pri rozvíjaní základných pohybových schopností a hrubých motorických zručností by sme sa mali zamerať na pravidelné cvičenie, starostlivé zváženie toho, kedy a kde cvičiť a poskytnutie dostatočného času (vždy to trvá dlhšie, ako očakávajú dospelí.)
Hrubú motoriku najlepšie u detí rozvíjajú rôzne druhy pohybových aktivít, najlepšie sú však zábavné pohybové aktivity. Množstvo užitočných pomôcok pre pohybové aktivty nájdete aj v našom e-shope.
Vo chvíli, keď si dieťa dostatočne osvojí základné zručnosti a základy hrubej motoriky, je čas na rozvoj jemnej motoriky, ktorú si lepšie priblížime v ďalšom článku
Pridať nový komentár