Čo všetko by mali ovládať predškoláci? Tipy na vzdelávacie hry, ktoré ich výborne pripravia do prvého ročníka | Hopla

Hračky podľa typu

Podľa veku

Podľa značky

Darčekové poukážky

Akcie a novinky

Čo všetko by mali ovládať predškoláci? Tipy na vzdelávacie hry, ktoré ich výborne pripravia do prvého ročníka

Deti pri hre so vzdelávacím pexesom
Čo všetko by mali ovládať predškoláci? Tipy na vzdelávacie hry, ktoré ich výborne pripravia do prvého ročníka
Fieldset
hopla
26. 4. 2021
0 komentárov

Ako čo najlepšie pripraviť prváčika do školy a čo by mal vedieť ešte pred začiatkom školských povinností? V našom článku sa spoločne pozrieme na zoznam zručností a schopností, ktoré by mal predškolák ovládať a zároveň vám ponúkneme niekoľko tipov, ako mu s touto prípravou môžete pomôcť v jeho prirodzenom prostredí – pri hre.

Oblasť matematiky a práce s informáciami

Dieťa by v danej oblasti malo pred nástupom do školy vedieť priradiť, triediť a usporiadať predmety podľa určitých kritérií akými sú farba, tvar či veľkosť, pričom výborne im vie pomôcť hramagnetickou stavebnicou Ainstein, ktorej magnetické dieliky sú rôznych farieb a tvarov. Predškolák by zároveň mal vedieť počítať aspoň od 1 do 10 a vykonávať jednoduché operácie v tomto základnom číselnom rade, priradiť číslo (nie číslicu) k danému počtu predmetov od 1 do 10 – tieto schopnosti môže dieťa nadobudnúť a zdokonaľovať pri hre s Raketou 10, s ktorou sa dieťa učí základné matematické koncepty umiestnením palivových kolíkov do otvorov, aby naštartovalo raketu. Prvotnú matematickú gramotnosť skvele rozvíjajú aj Montessori set Učíme sa počítať a Montessori set Hravá matematika. Predškolák by mal taktiež vedieť rozlíšiť, priradiť, triediť a určiť niektoré rovinné a priestorové geometrické tvary, rovnaké alebo rozdielne množstvo prvkov v skupine a vedieť zostaviť rozličné obrazce a útvary podľa fantázie, predlohy alebo slovných inštrukcií.

Montessori set Učíme sa počitať

Hračky na rozvoj matematickej gramotnosti

Oblasť priestorovej orientácie

Medzi primárne schopnosti predškoláka patrí vedieť sa orientovať v priestore a poznať výrazy nad, pod, pred, za, medzi, vedľa či oproti. Pri hrách v oblasti rozvoja priestorovej orientácie je dôležité dbať na to, aby sa pri slovnom vyjadrovaní používali pre rovnaký smer vždy rovnaké slová hore, dole, vpravo, vľavo, dopredu, dozadu. Pri rozvíjaní schopností v tejto oblasti deťom poslúži Mozaika Zručnosti 3D, ktorú možno stavať do priestoru, a rovnako aj hra so stavebnicami, pri ktorých dieťa buduje svoje výtvory do priestoru, čím si rozvíja priestorové vnímanie.

dieťa pri hre so stavebnicou Pegy bloky 100 ks

Oblasť komunikácie, slovnej zásoby a jazyka

Dieťa by pred nástupom do školy malo disponovať dostatočne rozvinutou pasívnou aj aktívnou slovnou zásobou. Najlepšie to docielite spôsobom, že sa budete s dieťaťom rozprávať o bežnom živote, pomenovávať predmety každodennej i príležitostnej potreby a komentovať všetky každodenné činnosti. Rovnako dôležité je podporovať dieťa v kladení otázok. Komunikačné zručnosti dieťaťa môžete podporiť hrou Pošli správu, v ktorej prostredníctvom  ukladania obrázkov do správneho poradia a podľa určitých súvislostí vytvorí posolstvo, o ktorom sa rodič s dieťaťom môže ďalej rozprávať a rozvíjať diskusiu. Na stimuláciu komunikačných schopností a rozvoj slovnej zásoby výborne poslúži aj hra s maňuškami, o ktorej výhodách sa viac dozviete v predchádzajúcom článku.

Deti pri hre Pošli správu

Výhody hry s maňuškami

Oblasť umenia, farieb a výtvarnej výchovy

Dieťa v predškolskom veku už má vedieť pomenovať všetky základné a rozoznať doplnkové farby. Zároveň by deti okolo 5. roku života mali vedieť pri kreslení postavy nakresliť trup a hlavu pomocou krku, zobraziť detaily, ako sú vlasy alebo gombíky či postavy začať postupne diferencovať (princezná, jednorožec, víla atď.), pričom proporcie ešte nemusia byť v súlade. S týmito zručnosťami dieťaťu pomôžu rôznorodé kreatívne výtvarné potreby. Jasné farby tuhých temperových farbičiek alebo akvarelových farbičiek zabezpečia, že sa vášmu malému kreatívcovi bude vo svete maľby a rozoznávania farieb rozhodne páčiť.

Dieťa pri hre s kreatívnym rámikom Jonely

Oblasť grafomotoriky a rozpoznávania písmen

Predškolák by mal ovládať v tejto oblasti správny úchop ceruzky - palec drží, prostredník podopiera a ukazovák je položený ľahko zhora. K správnemu nácviku úchopu vedia dieťaťu pomôcť ceruzky a farbičky s trojhranným úchopom, ktoré sú vhodné pre deti od 2 rokov. Nácviku správneho úchopu predchádza aj osvojenie si zručností jemnej motoriky, ktoré dieťa môže trénovať prostredníctvom stavania rôznych druhov mozaík či hrou Vyšívanie – Obleč si dieťa. Dieťa by pred nástupom do školy malo byť  schopné napísať vlastné meno veľkými tlačenými písmenami. Ak však dieťa o písmenká prejaví záujem, sústreďte sa na ich vyhľadávanie kdekoľvek s cieľom rozpoznať aj iné písmená, ako len v mene dieťaťa. Či už ide o názov obchodu, nápis na tričku alebo slová v detskej knižke. Opakujte si písmená, ktoré poznáte a postupne pridávajte ďalšie. Skvele vám s nácvikom grafomotoriky pomôžu aj naše šablóny na grafomotoriku.

Chlapec so šablónami na grafomotoriku

Prevliekacie sety na rozvoj jemnej motoriky

Oblasť pamäť, pozornosť a sústredenie

Pred nástupom do školy by dieťa malo vedieť udržať v pamäti čokoľvek, čo mu ukazujeme /vizuálna pamäť/ a vedieť udržať pozornosť najmenej 20 minút. Pamäť a udržanie pozornosti u dieťaťa skvele podporíme hrou Pexeso vzdelávacie, ktoré nie je úplne klasickým pexesom - dieťa nehľadá dvojice rovnakých obrázkov, ale súvis medzi dvoma obrázkami.

dieťa so vzdelávacím pexesom

Oblasť časovej následnosti

Predškolák by sa mal vedieť orientovať v časových vzťahoch v rovine dňa - ráno, obed, večer, včera, dnes, zajtra a vedieť plynule rozprávať o svojich záľubách aj povinnostiach v spojení s časovými pojmami, ako napr. ráno vstávam, večer idem spať a pod.  Ako pomôcka s cieľom udomácniť sa v koncepcii času poslúžia Krátke príbehy 1Krátke príbehy 2 – vzdelávacia hra, v ktorej dieťa musí správne zoradiť postupnosť obrázkov do stojana na základe logickej súvislosti a časovej postupnosti a porozprávať súvislý príbeh, ktorý z nich vyplýva. Dieťa by si zároveň malo vedieť zapamätať dni v týždni v správnom poradí a orientáciu v nich. V rámci ročných období by malo poznať všetky mesiace a vedieť uviesť mesiac, v ktorom sa narodilo. Následnosť a pomenovanie ročných období, pomenovanie činností charakteristických pre jednotlivé ročné obdobia a model obliekania sa v daných ročných obdobiach dieťaťu pekne priblíži puzzle set Ročné obdobia.

Vzdelávacia hra Krátke príbehy

Oblasť človek, spoločnosť a príroda

Dieťa by zároveň malo ovládať základné poznatky o prírode a spoločnosti, v ktorej žije. Pred nástupom do školy je dôležité oboznámiť dieťa o multikulturalizme a o ľudských rasách žijúcich na našej zemeguli, na čo ho vie pripraviť puzzle set – Deti sveta. Zvieratá by malo vedieť zaradiť do špecifického prostredia, v ktorom žijú, k čomu mu dopomôžu špecifické sady zvieratiek – lesné zvieratká, morské živočíchy či hmyz.

Zvieratká z farmy

Zo všetkého najviac však každý predškolák potrebuje rodičov, ktorí mu budú oporou v jeho novej životnej etape a vytvoria mu prostredie a prostriedky na nadobudnutie všetkých potrebných zručností. Veľké množstvo vzdelávacích hračiek, ktoré podporujú rozvoj dieťaťa nájdete i u nás.

Prejsť do e-shopu

Ohodnoťte tento článok
Priemerné: 5 (1 vote)
Autor: hopla
O mne:
Sme tím odborne školených ľudí, ktorý sa rozhodol po pozitívnych ohlasoch zo strany škôlok a škôl posunúť naše skúsenosti ohľadom vzdelávania a výchovy dieťaťa s cieľom rozvoja jeho zručností aj smerom k vám. K rodičom, ktorým záleží na vzdelávaní dieťaťa už od útleho veku. K deťom - bádateľom, ktoré neúnavne skúmajú tento svet a bažia po odpovediach na ich zvedavé a nikdy nekončiace otázky.

Pridať nový komentár

Zdielajte tento článok

Nezávadné materiály

Hygienicky nezávadné, testované a certifikované podľa noriem EÚ !

V ČOM SME VÝNIMOČNÍ?

Poradenstvo, inovatívnosť a široký výber edukatívnych hračiek !

Rýchle dodanie

Doručíme Vám balík i do 24 hodín, kdekoľvek na Slovensku !